Παρέμβαση Γούργαρη στο ΠεΣυ για τον ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Παρέμβαση Γούργαρη στο ΠεΣυ για τον ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου

Φεβρουάριος 22, 2017 - 22:01

Ολοκληρώνεται σήμερα το προμελετημένο και καλά σχεδιασμένο έγκλημα της Παράδοσης της διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου στο μεγάλο κεφάλαιο. Μετά την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ – ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ που ενέκρινε τη ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ, οι δυνάμεις της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ μαζί με τη Χ.Α. δια χειρός Τατούλη σφραγίζετε σήμερα με την έγκριση του ΠΕΣΔΑ την παράδοση της διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου στην ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ για να κερδοφορεί εγγυημένα επί δεκαετίες σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων που θα πληρώνουν πολλαπλάσια ανταποδοτικά τέλη (τρεις – τέσσερις και πέντε φορές περισσότερα)

Ο Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) που εκπονήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ – ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ υπηρετεί με συνέπεια τις φιλομονοπωλιακές πολιτικές όπως αυτές αποτυπώνονται στους γενικότερους στρατηγικούς  στόχους, στις ειδικότερες κατευθύνσεις της Ε.Ε. και στη διαχρονική πολιτική των Ελληνικών κυβερνήσεων. Αναφερόμαστε στη <<Στρατηγική ‘’Ευρώπη 2020’’>> την <<Πρόταση για το 7ο Πρόγραμμα Δράσης για το Περιβάλλον>> και το << Χάρτη Πορείας για την αποδοτικότητα των πόρων>>. Ο ίδιος ο ΠΕΣΔΑ, της Περιφέρειας Πελοποννήσου, μέσα στους γενικούς του στόχους εντάσσει και την <<έμφαση σε δράσεις που προωθούν την εφαρμογή της στρατηγικής της Ε.Ε για τα απόβλητα>>.

Δεσπόζων, ειδικότερα, είναι ο ρόλος της Οδηγίας για τα απόβλητα (2008/98/Ε.Κ.) και του δικού μας εφαρμοστικού νόμου 4042/2012.

Στο ΠΕΣΔΑ Περιφέρειας Πελοποννήσου περιλαμβάνονται όλες οι κατευθύνσεις του ΕΣΔΑ για να διασφαλίζεται η βασική επιδίωξη των πιο πάνω στρατηγικών στόχων.

Ο κ. Τατούλης και όσοι συντάσσεστε μαζί του από τη μια παριστάνετε ότι διαφωνείτε με τον ΕΣΔΑ, έχετε προσφύγει και στο Συμβούλιο Επικρατείας για δήθεν ακύρωση του, και από την άλλη σκοτώνεστε να τον εφαρμόσετε. Ποιόν νομίζετε ότι κοροϊδεύετε; Με διαδικασίες Fast-Track χωρίς να δοθούν στους Περιφερειακούς Συμβούλους, ούτε η εισήγηση της υπηρεσίας ούτε οι γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπουργείων ΥΠΕΝ και ΥΠΕΣΔΑ, ψηφίσατε θετικά υπέρ της ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ που συζητάμε σήμερα.

Οι σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης ξεπερνώντας τα εμπόδια που μας βάλατε, εντοπίσαμε και αναδείξαμε το αντιλαϊκό και αντιπεριβαλλοντικό περιεχόμενο της ΣΜΠΕ σε όλα τα σημεία. Φτάνει ακόμη να εισάγει και την καύση, ενώ οι εγκαταστάσεις μεταβατικής διαχείρισης θα λειτουργήσουν σαν ανοιχτές χωματερές αφού θα έχουν διάρκεια πολύ μεγαλύτερη του ενός έτους.  Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι χώροι αποθήκευσης πέραν του έτους δεματοποιημένων σύμμεικτων αποβλήτων, πρέπει να κατασκευάζονται ως χώροι Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤΑ). Ζωντανά παραδείγματα οι αθλιότητες που επικρατούν στις εγκαταστάσεις μεταβατικής διαχείρισης που αδειοδότησε η Περιφέρεια στους Δήμους Ευρώτα -Βόρειας Κυνουρίας και στις παλαιότερες των Διδύμων Ερμιονίδας – Πύλου Νέστορος και αλλού. Έχει περάσει πολύς καιρός και δεν τολμήσατε να αμφισβητήσετε ούτε μία από τις παρατηρήσεις μας.

Στην απόφαση έγκρισης από την κυβέρνηση της ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου 30-12-2016 σημειώνεται ότι <<οι όροι περιορισμοί και κατευθύνσεις>> που περιλαμβάνονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) <<θα πρέπει να τηρούνται κατά την έγκριση εξειδίκευση και υλοποίηση του Σχεδίου με μέριμνα της Αρχής Σχεδιασμού του.

Ακόμη με την εγκριτική απόφαση της ΣΜΠΕ μπήκαν συμπληρωματικοί ποσοστιαίοι στόχοι στην τελική έκδοση του ΠΕΣΔΑ ώστε να συμμορφώνεται σε όλα τα σημεία με τον ΕΣΔΑ, στόχοι προδήλως ανέφικτοι.

Μπαίνουν επί πλέον στόχοι για το 2020.

«Το συνολικό ποσοστό ανακυκλώσιμων υλικών που θα υφίσταται προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση θα πρέπει να ανέρχεται στο 75% κ.β. της συνολικής παραγωγής έναντι του 65% που θέτει το ΠΕΣΔΑ και του 50% που θέτει η Οδηγία του 2008 άρθ.11, παρ. 2(α) με τους ακόλουθους επιμέρους στόχους σχεδιασμού (εκπεφρασμένους κ.β.):

•        Χαρτί - Χαρτόνι 69%

•        Γυαλί 81% [!!!]

•        Μέταλλα 92%

•        Πλαστικά 78% [!!!]».

Διευκρινίζεται ότι εδώ περιλαμβάνεται και η ανακύκλωση μέσω των ΜΕΑ από το ρεύμα των σύμμεικτων. Όπως όμως επισημάναμε και στη συζήτηση «Για τη ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου»:

Είναι απαράδεκτο να διατίθενται τόσα εκατομμύρια για την κατασκευή και λειτουργία των 3 ΜΕΑ για να ανακτούν μόλις το 48% των εισερχόμενων σύμμεικτων (το 52% οδηγείται σε ΧΥΤΥ) και ειδικότερα μόλις το 11.700/41.000 = 28,5% των εισερχόμενων ξηρών ανακυκλώσιμων και μάλιστα χωρίς να ξεκαθαρίζεται αν πρόκειται για ανακύκλωσή τους ή για παραγωγή απορριμματικού καυσίμου (RDF).

Το ίδιο ισχύει και για τους ανέφικτους στόχους για την χωριστή ανακύκλωση των 5 ρευμάτων αποβλήτων συσκευασίας,  που τίθενται επιπλέον των αναφερόμενων στο ΠΕΣΔΑ:

«Χαρτί - Χαρτόνι 92% [!!!]

Γυαλί 70%

Μέταλλα 70%

Πλαστικά 70% [!!!]

Ξύλο 80% [!!!]

Σύνολο 80,2% [!!!]»

    Ξεπέρασαν ακόμη και το μέγιστο όριο 80%που θέτει ο ΕΣΔΑ.

     Έναντι του 80,2% ο στόχος της ανακύκλωσης των ανακυκλώσιμων με χωριστή συλλογή τίθεται στην Απόφαση ίσος με 50% (παρ. Α1.1.1) που σημαίνει ότι θα πρέπει μέσω των 3 ΜΕΑ να διαχωρίζεται και να ανακυκλώνεται χωριστά το υπόλοιπο 30,2% των Α.Σ.!

     Πρόκειται για εξαιρετικά υψηλά ποσοστά, που συνεπάγονται δραστικές αλλαγές στο ΠΕΣΔΑ που περιέγραφε η αρχική ΣΜΠΕ.

     Σε κάθε περίπτωση η Απόφαση Έγκρισης της ΣΜΠΕ ανατρέπει το αρχικό σχέδιο του ΠΕΣΔΑ, όπως αυτό περιγράφονταν στην αρχική ΣΜΠΕ, καθώς σύμφωνα και με το εισαγωγικό του «Συμπληρωματικού τεύχους της ΣΜΠΕ»:

     Βλέπουμε για άλλη μια φορά να μην υλοποιούνται ακόμη και αυτά που επιβάλουν οι δικοί σας νόμοι, οι δικέ σας διαδικασίες και ας μην αλλάζουν σε τίποτε τον αντιλαϊκό – αντιπεριβαλλοντίκο χαρακτήρα του ΠΕΣΔΑ.

     Πάνω από όλα τα συμφέροντα του κεφαλαιοκράτη.

     Με τη σύμπτυξη των τριών Διαχειριστικών Ενοτήτων Δ.Ε  σε μία, παρέχει στον ανάδοχο πλήρη ελευθερία κινήσεων για το πώς θα λειτουργεί τις 3 ΜΕΑ δεδομένης της τεράστιας δυναμικότητάς τους. Π.χ. οι δύο ΜΕΑ μπορεί να δουλεύουν σε μία μόνο βάρδια (την πρωινή, που είναι η πιο «φορτωμένη») και η 3η σε δύο, πρωινή και απογευματινή, οπότε αυτή θα παίρνει στη 2η βάρδια της σκουπίδια και από τις άλλες δύο διαχειριστικές ενότητες.

 

Παραμένει η πλήρης και σκόπιμη αοριστία ως προς τη διαχείριση των βιομηχανικών αποβλήτων.

Η όλη «στοχοθεσία» που τίθεται με την Απόφαση Έγκρισης έχει ως εξής:

Βιομηχανικά Απόβλητα

Εφαρμόζονται σε επίπεδο Περιφέρειας οι αντίστοιχοι ποιοτικοί και ποσοστιαίοι στόχοι του ΕΣΔΑ για μη επικίνδυνα και επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα, καθώς και του ΕΣΔΕΑ όσον αφορά τα επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα». Δηλαδή τίποτα το συγκεκριμένο! Αυτά τη στιγμή που η ΣΜΠΕ του Εθνικού Σχεδιασμού για τη διαχείριση των Επικινδύνων Αποβλήτων (ΕΣΔΕΑ) καλοβλέπει την περιοχή της Μεγαλόπολης, ως χώρο υποδοχής τους.

 Παραμένει η κυριαρχία των σύμμεικτων αποβλήτων

Η σχετική διάταξη της Απόφασης, που αναφέρεται σε παραγωγή 264.022 τον αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) το 2020 (λαμβανομένης δηλ. υπόψη και των αποτελεσμάτων των προγραμμάτων μείωσης) έχει ως εξής:

«Η συνολική δυναμικότητα των ΜΕΑ είναι της τάξης των 200.000 tn/έτος (υπολειμματικών) συμμείκτων ΑΣΑ, αλλά η ποσότητα που θα υφίσταται διαχείριση σ’ αυτές αναμένεται να μειώνεται με το χρόνο, ως αποτέλεσμα της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων, της ΔσΠ, και της αύξησης των ποσοστών ανακύκλωσης και ανάκτησης …».

Ομολογείται, έτσι, ανοιχτά - και με τον πλέον επίσημο και δεσμευτικό τρόπο από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ - ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ότι ο ανάδοχος με ΣΔΙΤ, που θα υλοποιήσει το ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου θα χρυσοπληρωθεί για την κατασκευή 3 ΜΕΑ με δυναμικότητα ίση με το 76% των παραγομένων ΑΣΑ, καθώς και για τη λειτουργία τους στη συνέχεια.

Από τη σημερινή συζήτηση επιβεβαιώθηκαν και ενισχύθηκαν όσα αναλυτικά είχαμε αναφέρει στη συζήτηση για τη ΣΜΠΕ και προσθέσαμε  νέα στοιχεία που αποδεικνύουν τον αντιλαϊκό και αντιπεριβαλλοντίκο Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Για αυτό καταψηφίζουμε.  

Δελτίο Τύπου