Ανδριανός στη Βουλή: Να υπάρξει μεταβατική περίοδος για τους μαθητές της Β και Γ Τάξης των ΕΠΑΛ

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Ανδριανός στη Βουλή: Να υπάρξει μεταβατική περίοδος για τους μαθητές της Β και Γ Τάξης των ΕΠΑΛ

Φεβρουάριος 22, 2018 - 17:39

 Βίντεο https://youtu.be/R7GKvkdg0Tk

Να υπάρξει μεταβατική περίοδος, με αυξημένα ποσοστά εισαγωγής, για τους σημερινούς μαθητές της Β΄ και Γ΄ Τάξης των ΕΠΑΛ που σχεδίαζαν να εισέλθουν στα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά. Δέσμευση από Γαβρόγλου να εξεταστεί η πρόταση.

 

Ο αν. Υπεύθυνος του Τομέα Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Βουλευτής Αργολίδας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Ανδριανός, κατά τη συζήτηση κατ' άρθρο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και άλλες διατάξεις», πρότεινε μεταξύ άλλων να υπάρξει μεταβατική περίοδος, με αυξημένα ποσοστά εισαγωγής, για τους σημερινούς μαθητές της Β΄ και Γ΄ Τάξης των ΕΠΑΛ που σχεδίαζαν να εισέλθουν στα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά.

Ο Υπουργός Παιδείας  Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνος Γαβρόγλου δεσμεύθηκε να εξετάσει η πρόταση αυτή, αναφέροντας σχετικά: “Τελειώνω με μια πρόταση, που έκανε ο κ. Ανδριανός, η οποία είχε γίνει και την έκανε και ο ίδιος. Μήπως θα πρέπει να ξαναδούμε το θέμα αύξησης του ποσοστού για τους αποφοίτους, φέτος; Νομίζω ότι δεν πρέπει να συζητήσουμε για τη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου, είναι μια πειστική επιχειρηματολογία αυτή. Να μην το λύσουμε, σήμερα, θέλει χαρτί και μολύβι, αλλά νομίζω ότι είναι κάτι, που θα πρέπει να το δούμε, σε μια θετική κατεύθυνση και μπορεί στην Ολομέλεια, να καταλήξουμε σε κάτι πολύ συγκεκριμένο”.

Στην εισήγησή του ο κ. Ανδριανός επεσήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:

“Άκουσα τον κύριο Υπουργό προηγουμένως να μιλά από τη μια πλευρά για ουσιαστικό διάλογο που έγινε αυτές τις μέρες, αλλά από την άλλη πλευρά για προσχηματικές επισημάνσεις. Αυτά τα δύο δεν συμβαδίζουν. Θα πω κύριε Υπουργέ πως από τη δική σας πλευρά, ενώ καλέσατε 21 φορείς, δεν καλέσατε τους εκπαιδευτικούς της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, τους ανθρώπους που ζουν την επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση και το νομοσχέδιο έχει σημαντικές διατάξεις για αυτούς και γι’ αυτό το κομμάτι της εκπαίδευσης.

Θα μας πείτε για την ΟΛΜΕ. Την ξέραμε την απάντηση, αλλά όταν δείχνουμε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση, το να ακούσουμε τον κατεξοχήν υπεύθυνο τομέα, τους εκπροσώπους τον τομέα των εκπαιδευτικών που ασχολούνται με την τεχνική και την επαγγελματική εκπαίδευση, θα ήταν χρήσιμο και σίγουρα θα είχε να προσφέρει.

Ακούσαμε κατά την τελευταία συνεδρίαση προχθές τους φορείς, οι οποίοι σε μεγάλο βαθμό εξέφρασαν τα ερωτήματα, τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς που διατυπώσαμε και εμείς κατά τη συνέδριαση. Ακούσαμε προηγουμένως τον κύριο Υπουργό, ότι κάποιες από τις ενστάσεις και επισημάνσεις δικές μας και των φορέων ότι θα γίνουν δεκτές και θα έλθουν με νομοτεχνική βελτίωση. Ανάμεσα σε αυτά θα ήθελα ιδιαίτερα, να υπογραμμίσω το πρόβλημα που δημιουργείται για τους σημερινούς μαθητές της Β΄ και Γ΄ τάξεως των ΕΠΑΛ, που ενδιαφέρονται να φοιτήσουν στις σχολές των δύο καταργούμενων ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά που αφορούν την ειδικότητα που παρακολουθούν.

Οι εκπρόσωποι επισήμαναν την Παρασκευή εδώ στην αίθουσα -το είπε και η Εισηγήτρια μας η κυρία Κεραμέως και το επισημαίνει και με ανακοίνωση της η ΕΛΜΕ της ιδιαίτερης πατρίδας μου, της Αργολίδας, ότι στα δύο ΤΕΙ εισέρχονται κάθε χρόνο εκατοντάδες φοιτητές από ΕΠΑΛ. Τώρα ,με τις νέες διατάξεις που εισάγει το νομοσχέδιο -δύο μόλις μήνες πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις- πολλοί από αυτούς θα χάσουν την ευκαιρία να σπουδάσουν, καθώς αλλάζει το ποσοστό εισόδου από 20% ως 25%, σε 5% για το συγκεκριμένου πανεπιστημίου που ιδρύεται.

Άκουσα τον Υπουργό που είπε ότι δεν ισχύει αυτό, διότι το ποσοστό είναι 5% για όλα τα πανεπιστήμια. Όμως αυτοί οι συγκεκριμένοι μαθητές είχαν συγκεκριμένη στόχευση τα ΤΕΙ της Αθήνας - Πειραιά. Τώρα μιλάμε για ποσοστό το οποίο θα είναι πανελλαδικό. Δεν θα σπουδάσουν αυτοί δηλαδή στα πανεπιστήμια της Αθήνας, το 20% επομένως δεν ισχύει. Το 5% ισχύει για τα Πανεπιστήμια και εκτός Αττικής συνολικά. Δηλαδή, οι επιπλέον 500 μαθητές που θα εισέλθουν στα Α.Ε.Ι. σημαίνει ότι θα μπουν σε όλα τα Πανεπιστήμια της χώρας.

Εδώ όμως πρέπει να διευκρινίσουμε πως μιλάμε για το 20%-25% που αφορά τα Τ.Ε.Ι. Αθηνών και Πειραιώς, δηλαδή το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αττικής που ιδρύεται συγχωνεύοντας τα δύο αυτά Ιδρύματα. Αυτή είναι η επισήμανση μας. Αυτή η εξέλιξη βγάζει εκτός τροχιάς τον προγραμματισμό εκατοντάδων μαθητών και καθίσταται γι' αυτό αναγκαία η εξέταση - ακούστε την πρότασή μας - της δυνατότητας ύπαρξης μιας μεταβατικής περιόδου για τους σημερινούς, τουλάχιστον, μαθητές της Β΄ και Γ΄ Τάξης των ΕΠΑΛ.

Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, την κατ' άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου, ήδη, στην πρώτη τοποθέτησή μου προχθές αναφέρθηκα στις επιμέρους διατάξεις, ιδίως σε όσες αφορούν την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και επαναλαμβάνω κυρίως τα σημεία που επεσήμανα και προχθές και δεν έχουμε λάβει ακόμα επαρκείς απαντήσεις. Δεσμευτήκατε, βεβαίως, ότι θα φέρετε κάποιες αλλαγές την Πέμπτη.

Στο άρθρο 8, λοιπόν, που αφορά τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης καταργούνται όπως είπα προχθές, διατάξεις του ν. 4485/2017,  που ψήφισε η δική σας κυβέρνηση πριν από λίγους μήνες.

Στο ίδιο άρθρο εντοπίζεται το πρόβλημα, ότι στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης που εκπονήθηκε τον Απρίλιο του 2016 ως αιρεσιμότητα για τη χρηματοδότηση δράσεων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση από την Κομισιόν δεν συμπεριλαμβάνονταν τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των Α.Ε.Ι.. Συνεπώς, ζητάμε να μας απαντήσετε πού οφείλεται αυτό και με ποιες διαδικασίες έγινε αυτός ο ανασχεδιασμός.

Επίσης, ζητάμε να μας απαντήσετε εάν έχει προετοιμαστεί το Υπουργείο για την αναγκαία τροποποίηση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων που έχει υποβληθεί στην Ε.Ε., ώστε το πιστοποιητικό σπουδών επιπέδου 5 να συμπεριλάβει και τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ώστε να έχουν αντίκρισμα στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε..

Στην παράγραφο 13, αναφέρεται ότι τα μαθήματα δύνανται να διεξάγονται και σε κτίρια σχολικών μονάδων στα οποία φιλοξενούνται και τα δημόσια Ι.Ε.Κ.. Επίσης, στα Ι.Ε.Κ. και στα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης εντάσσεται πρακτική άσκηση με παρόμοιους όρους και εκχωρούνται επαγγελματικά δικαιώματα με το ίδιο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει και για τα Ι.Ε.Κ. - και μάλιστα στα Ι.Ε.Κ. φοιτούν λιγότερα εξάμηνα ή παίρνουν το πιστοποιητικό σπουδών επιπέδου 5, όπως είπατε, από τη μαθητεία, όμως η μαθητεία είναι 9μηνη.

Υπάρχει, δηλαδή, μια σύγχυση σε αυτό και νομίζω ότι είναι ένα πρόβλημα που πρέπει να το δείτε, ώστε να διαλυθεί αυτή η σύγχυση που δημιουργείται από αυτή την πολλαπλή αλληλεπικάλυψη.

Επίσης, ζητάμε σαφείς εξηγήσεις ως προς την χρηματοδότηση των κέντρων αυτών, καθώς εφόσον στο στρατηγικό πλαίσιο που έχει υποβληθεί στην Κομισιόν δεν συμπεριλαμβάνονται τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τουλάχιστον, προς το παρόν αυτά δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ.

Ως προς την πρακτική άσκηση, αναφέρεται στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 11, μπορεί να χρηματοδοτείται από εθνικούς ή και κοινοτικούς πόρους, ενώ στο άρθρο 19 με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων μπορεί να καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία της πρακτικής άσκησης. Ζητάμε εδώ να μας πείτε, εάν οι αναφορές αυτές είναι σύμφωνες με το πλαίσιο υλοποίησης της μαθητείας της Ε.Ε., ώστε η μαθητεία των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ.

Είναι ξεκάθαρο, λοιπόν, ότι τα Κέντρα αυτά δεν μπορούν να στερήσουν πόρους του προϋπολογισμού από τα Α.Ε.Ι., που ήδη υποφέρουν από την υποχρηματοδότηση και, δυστυχώς, όπως ανέφερα και στην πρώτη μου τοποθέτηση η αναφορά της παραγράφου 8 σε χορηγίες από φορείς του ιδιωτικού τομέα δεν απαντά πειστικά στο πώς θα βρεθούν αυτοί οι πόροι, αφού δεν γίνεται λόγος για τα κίνητρα που θα δοθούν στους ιδιώτες στον ιδιωτικό τομέα.

Τέλος, όσον αφορά στο άρθρο 30 για τη σύσταση του Συντονιστικού Οργάνου Μαθητείας επαναλαμβάνω την πάγια θέση μας πώς η συμμετοχή φορέων της αγοράς στο συντονισμό της μαθητείας κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Παρά το γεγονός ότι το σύστημα διακυβέρνησης των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στο οποίο θα ενταχθεί και το Όργανο αυτό είναι εξαιρετικά δύσκαμπτο, εμείς πιστεύουμε και θέλουμε την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στη μέθοδο της μαθητείας.

Εδώ να πω και κάτι το οποίο μας ξεφεύγει, ότι η μαθητεία αποτελεί μέθοδος κατάρτισης από το 1952 και  είχε με επιτυχία εφαρμοστεί από τον ΟΑΕΔ.

Αυτό πρέπει να το επισημαίνουμε και να θυμόμαστε και τα καλά που έχουν γίνει σε αυτόν τον τόπο.

Τελειώνοντας, για το θέμα της διετούς προσχολικής εκπαίδευσης, για το οποίο ήδη τοποθετήθηκε η κυρία Κεραμέως, υπάρχουν σοβαρά επιχειρήματα υπέρ της υποχρεωτικής εκπαίδευσης από τα 4 έτη, όμως η δυσκολία υλοποίησης είναι μεγάλη, αφού δεν έχουν εξασφαλιστεί οι αναγκαίες προϋποθέσεις σε υποδομές και γνωρίζουμε τα λειτουργικά θέματα που αντιμετωπίζουν πολλά νηπιαγωγεία με προβλήματα στέγασης. Άρα, αυτή ρύθμιση κινδυνεύει να μείνει ανεφάρμοστη”.