Ο απολογισμός του δημάρχου Επιδαύρου για το 2011

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Ο απολογισμός του δημάρχου Επιδαύρου για το 2011

Οκτώβριος 19, 2012 - 19:23

Ο απολογισμός  πεπραγμένων θεωρούμε ότι είναι  κορυφαία πράξη επικοινωνίας της  Δημοτικής Αρχής με τους πολίτες  που την εξέλεξαν «λογοδοτώντας» σ’ αυτούς. ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ  ΑΡΧΗΣ-πλειοψηφίας και μειοψηφίας, καθένας από τη θέση που ετάχθη να υπηρετήσει!!!!
Το ζητούμενο  δεν είναι οι αλληλοκατηγορίες μεταξύ αιρετών αλλά η πλήρης, και ειλικρινής ενημέρωση των πολιτών. Αλλά και ένα επιπλέον πολύ σημαντικό για μας ζητούμενο. Όταν «κοιτάζεις πίσω» με σκοπό να καταγράψεις το έργο που έχεις επιτελέσει, και το κάνεις αντικειμενικά, δεν βλέπεις μόνο τα θετικά αποτελέσματα που ούτως ή άλλως είναι καλοδεχούμενα από όλους. Εντοπίζεις και τα λάθη, επισημαίνεις και τις αδυναμίες σου, αφουγκράζεσαι τις κρίσεις και επικρίσεις και έτσι μελετάς και σχεδιάζεις με περισσότερη προσοχή τα επόμενα βήματα. Επομένως για μας ο απολογισμός δεν είναι αναγκαστική υποχρέωση που μας επιβάλλουν οι διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων αλλά ουσιαστική, αναγκαία και χρήσιμη διαδικασία για όλους.
Με το παρόν  δελτίο τύπου λοιπόν θα επιχειρήσουμε  συνοπτική περιγραφή του έργου  μας κατά την προηγούμενη χρονιά. Βεβαίως σε έναν απολογισμό δεν είναι  δυνατόν να αναφερθεί κανείς περιοριστικά σε μια χρονιά, διότι η λειτουργία του Δήμου είναι συνεχής και οι ενέργειες αλυσιδωτές.    
Το 2011 αποτέλεσε  για την Τοπική Αυτοδιοίκηση μια  χρονική περίοδο ιδιαίτερα δύσκολή, αφού εν μέσω μιας πρωτοφανούς οικονομικής  κρίσης, διαχειριζόμενοι τα πράγματα του Δήμου, κληθήκαμε να περάσουμε  αυτή τη στενωπό με στόχο τις λιγότερες δυνατές απώλειες.
Όλοι γνωρίζουμε ότι ήταν μια μεταβατική χρονιά με πολλές αλλαγές και μια περίοδος προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Κληθήκαμε λοιπόν να προσαρμόσουμε στα νέα αυτά δεδομένα την κοινή πλέον πορεία των δυο πρώην Δήμων οι οποίοι είχαν διαφορετικό προφίλ, διαφορετικό προγραμματισμό και διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης των πραγμάτων.
Κληθήκαμε να αναδιοργανώσουμε τις υπηρεσίες, να συγχωνεύσουμε νομικά πρόσωπα, άλλα να τα καταργήσουμε και γενικά να ανταποκριθούμε σε σωρεία νέων αρμοδιοτήτων που μεταβιβάστηκαν στο Δήμο με τον Καλλικράτη. Αυτό υποχρέωσε το Δημοτικό Συμβούλιο να συνεδριάσει πολλές φορές -23 τον αριθμό και να λάβει συνολικά 212 αποφάσεις.
Όλες οι ενέργειες  χρειάζονταν προσεκτικούς χειρισμούς, μεθοδικότητα και διαρκή ενημέρωση. Παρ’ όλο που οι διευκρινιστικές εγκύκλιοι για κάθε θέμα που προέκυπτε, εκδίδονταν από το αρμόδιο Υπουργείο, στην κυριολεξία την τελευταία στιγμή, ανταποκριθήκαμε άμεσα και μάλιστα ήμασταν από τους πρώτους Δήμους που προχωρήσαμε έγκαιρα στις συγχωνεύσεις και με δεδομένο το ελάχιστο προσωπικό που διαθέτουμε σε σύγκριση με μεγαλύτερους Δήμους που ενισχύθηκαν με μετατάξεις προσωπικού. Η συνεργασία με το προσωπικό ήταν και είναι κατά κανόνα άριστη, γεγονός που αποδεικνύεται από το αποτέλεσμα. Ενδεικτικά αναφέρω την απόκτηση πιστοποίησης διαχειριστικής επάρκειας που δρομολογήθηκε με την ανάληψη καθηκόντων μας και ολοκληρώθηκε φέτος.
Βεβαία, υπήρξαν  και περιπτώσεις που δεν καταφέραμε να είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας, όπως η ανάρτηση της περίληψης των θεμάτων που συζητούνται στο Δημοτικό Συμβούλιο, στην ιστοσελίδα, πράγμα το οποίο προκαλούσε την διαμαρτυρία των Δημοτικών Συμβουλίων της μειοψηφίας. Σας διαβεβαιώνουμε ότι δεν υπήρχε σκοπιμότητα ή δόλος αλλά ήταν αποτέλεσμα των προαναφερθέντων και ζητάμε γι’ αυτό την επιείκειά σας.
Ειδικότερα  για την λειτουργία του Δημοτικού  Συμβουλίου μπορούν να επισημανθούν τα εξής:
Όλοι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι  ήταν παρόντες στα Συμβούλια εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων κάποιες φορές και κατόπιν εξαιρετικού κωλύματος γεγονός που αποδεικνύει, όπως εμείς θεωρούμε, ότι όλοι διακατέχονται από αίσθημα ευθύνης απέναντι στη σοβαρή αποστολή που ανέλαβαν να φέρουν σε πέρας.
Το Προεδρείο φρόντιζε ώστε το Δημοτικό Συμβούλιο να συνεδριάζει σε κλίμα (υπέρ του δέοντος πολλές φορές) ανεκτικότητας και δημοκρατικότητας.
Τα υπό συζήτηση θέματα αναλύονταν διεξοδικά τόσο στις εισηγήσεις του Δημάρχου όσο και στις τοποθετήσεις και επανατοποθετήσεις των Δημοτικών Συμβούλων κυρίως της Αντιπολίτευσης,  διαδικασία που δεν άφηνε αδιευκρίνιστα σημεία τα οποία, λόγω ασάφειας, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πλάνη.
Πιστεύουμε ότι έγινε φιλότιμη προσπάθεια απ’ τους περισσότερους Δημοτικούς Συμβούλους για έναν εποικοδομητικό και ουσιαστικό διάλογο απαλλαγμένο από μικροπολιτικές σκοπιμότητες και λαϊκίστικους εντυπωσιασμούς χωρίς να λείπουν όμως και οι κατά καιρούς εξαιρέσεις.
Από τις 212 αποφάσεις που πάρθηκαν οι 196 ήταν ομόφωνες.
Γεγονός που  σημαίνει:
Σοβαρές και τεκμηριωμένες εισηγήσεις.
Πειστική και αναλυτική προσέγγιση των θεμάτων από το Δήμαρχο.
Πνεύμα συνεργασίας και ευθυγράμμισης απ’ την πλευρά της Αντιπολίτευσης αφού ομοφωνεί στο σκεπτικό που κάθε φορά εκθέτει ο Δήμαρχος.
Η Δημοτική Αρχή έχει αποφασίσει να αναρτά όχι μόνο τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου που έχει υποχρέωση στην ιστοσελίδα, αλλά και τα απομαγνητοφωνημένα, προκειμένου να ενημερώνεται το κοινό απ’ την ιστοσελίδα του Δήμου και όχι από άλλα sites. Άρα δεν τίθεται θέμα αδιαφάνειας, απόκρυψης ή αλλοίωσης των τοποθετήσεων κάποιων Συμβούλων.    
Η εικόνα των οικονομικών του Δήμου έχει ως εξής:
Το ταμειακό υπόλοιπο που υπήρχε στην τράπεζα την 31-12-2010 και από τους δυο πρώην Δήμους ήταν 195.410,46 € σύμφωνα με τα extrait Τραπεζών και τα πρωτόκολλα παράδοσης – παραλαβής. Εάν το ταμειακό υπόλοιπο ήταν 584.680,00 € σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της Αντιπολίτευσης τότε παρακαλούνται να καταθέσουν την διαφορά του ποσού στην Τράπεζα, δηλαδή 389.270,00 €
Οι οφειλές που παραλάβαμε ήταν:
Πρώην Δήμος  Ασκληπιείου: 617.273,54 €
Πρώην Δήμος Επιδαύρου: 449.395,67 €
Σύνολο: 1.066.669,21 €
Επιπλέον οφείλονταν ποσά ύψους 380.000,00 € περίπου από αγωγές πολιτών και εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων. Δυστυχώς συνεχίζουν να έρχονται ακόμα και σήμερα δικαστικές αποφάσεις και προσφυγές πολιτών στη Δικαιοσύνη. Πριν λίγες μέρες μάλιστα πολίτης με αγωγή του κατά του Δήμου ζητά ποσό ύψους 52.000,00 μετά από προφορική- μυστική συμφωνία που είχε με τον τέως Δήμαρχο Ασκληπιείου. Ωστόσο προσέρχονται και προμηθευτές που δεν έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη ακόμα και διεκδικούν διάφορα ποσά ισχυριζόμενοι προφορικές συμφωνίες με τις πρώην Δημοτικές Αρχές 
Κατά το 2011 τα γενικά:
ΕΣΟΔΑ ανήλθαν στο ποσό : 3.508.623,25 €
ΕΞΟΔΑ ανήλθαν στο ποσό : 3.198.758,68 €
Ταμειακό υπόλοιπο: 312.864,57 €
Τα έσοδα  το 2011 από βεβαιωτικούς καταλόγους ήταν: 277.198,00 € παρά το γεγονός ότι ο κόσμος βρίσκεται σε δυσχερέστερη θέση λόγω οικονομικής δυσπραγίας, οι εισπράξεις στατιστικά ήταν περισσότερες από προηγούμενα χρόνια
Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, η εικόνα των κρατικών επιχορηγήσεων ήταν:
Το 2009 τα έσοδα των δυο πρώην Δήμων (Ασκληπιείου – Επιδαύρου)
Μόνο από κρατικές επιχορηγήσεις: 3.000.000,00 €
Το 2010 : 2.224.000,00 €
Το 2011 : 1.796.000,00 €
Και το 2012: 601.000,00 € (έως 30/9/2012).
Αντιλαμβάνεστε  ότι λειτουργήσαμε όσο αφορά  τα οικονομικά του 2011 διαχειριζόμενοι κρατικούς πόρους μειωμένους κατά το ήμισυ, γεγονός που αντιμετωπίζει και ο καθένας μας στο εσωτερικό της οικογένειάς του.
Η αναφορά στο  παρελθόν γίνεται για να υπάρχει  μέτρο σύγκρισης μεταξύ οικονομικών  πόρων και παραγόμενου έργου  και όχι για να προκληθούν εντυπώσεις και προβλήματα. Πολύς λόγος έγινε για τις έτοιμες μελέτες που άφησαν οι πρώην Δήμοι. Η μοναδική έτοιμη μελέτη στον πρώην Δήμο Ασκληπιείου ήταν του Πνευματικού Κέντρου Λυγουριού όμως μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινωθεί αντίστοιχο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για να μπορεί να ενταχθεί.
Είναι γνωστό ότι  μια μελέτη για να ωριμάσει στοιχίζει  τόσο σε χρήμα όσο και σε χρόνο  για να συνταχθεί διότι οι υπηρεσίες  του Δήμου δεν έχουν δυνατότητα εκπόνησης και η ανάθεση γίνεται σε ιδιώτες. Παρόλα αυτά το 2011 έγινε αγώνας δρόμου υπό τις υπάρχουσες δύσκολες συνθήκες προσαρμογής στον Καλλικράτη, προκειμένου να καταφέρουμε το 2012 να καταθέσουμε 4 φακέλους για ένταξη στο ΕΣΠΑ μέχρι τώρα.
Ας σημειωθεί  ότι το ΕΣΠΑ ξεκίνησε το 2007 με χρονικό  ορίζοντα το 2013 που αυτό σημαίνει ότι τα 4 πρώτα χρόνια που αφορούσαν προηγούμενες Δημοτικές αρχές πέρασαν ανεκμετάλλευτα. 
Σχετικά με τα μικρότερα  έργα που αφορούν την καθημερινότητά μας δεν αναθέσαμε εργασίες σε εργολάβους αλλά κινηθήκαμε με τα δικά μας μέσα και προσωπικό και  καταφέραμε να συντηρήσουμε όλο το αγροτικό δίκτυο του Δήμου, τα ρέμματα και τους κοινόχρηστους χώρους.
Εργολαβίες  μεγαλύτερων έργων που ανατέθηκαν σε εργολάβους ήταν:
Α. Βελτίωση με τσιμεντοστρώσεις στην Αγροτική οδοποιία αξίας 50.000,00 €
Β. Η ανάπλαση της πλατείας του Αγίου Δημητρίου.
Γ. Αποκατάσταση Γεφυριών στο Δ.Δ. Δήμαινας από θεομηνίες.
Η πολιτική προστασία  ανταποκρίθηκε άμεσα και αντιμετώπισε 28 πυρκαγιές το 2011.
Στον τομέα  της καθαριότητας προμηθευτήκαμε 50 κάδους απορριμμάτων και 55 ανακύκλωσης  για την εικόνα τόσο των κοινόχρηστων χώρων όσο και παραλιών.
Μετά από  πρωτοβουλίες του Δήμου επετεύχθη  ώστε η γιορτή της Εθνοσυνέλευσης να τεθεί υπό την αιγίδα της  Βουλής των Ελλήνων η οποία  μάλιστα ανέλαβε την ευθύνη της  ανακατασκευή του νεοκλασικού κτηρίου  του Τσίλλερ, προϋπολογισμού 100.000,00 €. 
Για πρώτη φορά λειτούργησε ουσιαστικά η επιτροπή τουρισμού του Δημοτικού Συμβουλίου η οποία ασχολήθηκε με το διαφημιστικό έντυπο του Δήμου, με τη γιορτή του  Αγροτουρισμού στην Αρχαία Επίδαυρο η οποία στέφτηκε με ιδιαίτερη επιτυχία καθώς και με τη διοργάνωση της αποστολής παραγωγών στη Ρουμανία για την προβολή και προώθηση των τοπικών προϊόντων.
      Όσο αφορά τις επιχειρήσεις:
Στη ΔΗΚΕΠΕΠ λειτούργησαν τα αθλητικά – χορευτικά προγράμματα και το Ωδείο παρά τις οικονομικές δυσκολίες και το πλήθος των προβλημάτων που αντιμετώπιζε και αντιμετωπίζει. Ενδεικτικά αξίζει να αναφερθεί το θέμα που εκκρεμεί και αφορά στις απαιτήσεις και υποχρεώσεις ύψους 37.014,39 € και 43.967,50 € αντίστοιχα που διαγράφηκαν στο τελευταίο Συμβούλιο της ΔΗΚΕΠΑΣ την 21-12-2010, χωρίς να υπάρχει κανένα παραστατικό στοιχείο μετά από έλεγχο ορκωτού λογιστή του ΣΟΛ.
Η ΔΕΥΑΕΠ λειτουργεί και αυτή με πολλά προβλήματα που  συσσωρεύτηκαν λόγω κακής προηγούμενης διαχείρισης αφού δεν φρόντισαν  οι διοικήσεις να εξισορροπήσουν τα έσοδα με τα έξοδα φοβούμενοι το πολιτικό κόστος με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται υποχρεώσεις και να εκδίδονται ακάλυπτες επιταγές. Ήρθε πολλές φορές αντιμέτωπη με τη ΔΕΗ η οποία προέβη σε διακοπές λόγω οφειλών αλλά και με τις υπηρεσίες του ΙΚΑ και της Εφορείας. Για να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις αναγκάστηκε να αυξήσει τα τιμολόγια πράγμα το οποίο δυσαρέστησε τους πολίτες.
Πλέον αποδεικνύεται  και μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα μετά από δυο χρόνια θητείας, αφού έχουμε πλήρη εικόνα της υπάρχουσας κατάστασης, ότι η προηγούμενη Δημοτική Αρχή η οποία εξελέγη απ’ τους πολίτες με σημαία τη σωστή διαχείριση, το σεβασμό προς όλους, την τακτοποίηση των οικονομικών υποχρεώσεων και τη διαφάνεια δεν λειτούργησε πάντα με γνώμονα αυτές τις αρχές και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις ξεπέρασε και αυτά για τα οποία κατηγορούσε τους προηγούμενους.
Θεωρούμε ότι  καλύφτηκαν οι βασικοί πυλώνες της  λειτουργίας του Δήμου και  είμαστε εδώ να ακούσουμε τις  παρατηρήσεις σας αλλά και τις  προτάσεις σας. Είναι δικαίωμά σας  να τις καταθέσετε και είναι υποχρέωσή μας να τις ακούσουμε, να τις συζητήσουμε μαζί, να τις αξιολογήσουμε και να προσπαθήσουμε να τις κάνουμε πράξη. 
 
Ο Δήμαρχος
 
Κωνσταντίνος  Π. Γκάτζιος