«Ευμενίδες» του Αισχύλου στο Αρχαίο Θέατρο Άργους (φωτογραφίες)

Time to read
less than
1 minute
Read so far

«Ευμενίδες» του Αισχύλου στο Αρχαίο Θέατρο Άργους (φωτογραφίες)

Σεπτέμβριος 01, 2013 - 13:14

φωτογραφία eurokinissi-Βασίλης Παπαδόπουλος

Η ομάδα αρχαίας όρχησης του Θεάτρου «Δόρα Στράτου» και η ερευνητική και καλλιτεχνική ομάδα της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ το Σάββατο 31 Αυγούστου 2013 στα πλαίσια του  φεστιβάλ Άργους - Μυκηνών 2013 παρουσίασαν  στο Αρχαίο Θέατρο Άργους την  παράσταση των Ευμενίδων της Αισχύλειας τριλογίας της Ορέστειας, σε σκηνοθεσία Νικόλα Ταρατόρη και με τη συνεργασία επιστημόνων –ερασιτεχνών αλλά και αξιόλογων επαγγελματιών του θεάτρου και του χορού, Δημήτρη Λέκκα στη μουσική και διδασκαλία του προσωδιακού λόγου,  Μαρίας Δημητριάδη στα κοστούμια,
 Αλέξανδρου Ζαχαρέα στο ρόλο του Απόλλωνα κ. ά.
Όσοι ακολουθήσουν το δικαστήριο της Αθηνάς - παιγμένης από την Άννα Λάζου, θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με την έρευνα της ομάδας στο
αρχαίο δράμα από τη σκοπιά της αρχαίας όρχησης, μια έρευνα παγκόσμια προβεβλημένη.  
Συμμετέχουν η Φιφίκα Νικολοπούλου στη διδασκαλία της κίνησης και του χορού, η Πίνκα Νάντη στα σκηνικά και οι επιστήμονες, καλλιτέχνες και
 φοιτητές : Σβετλάνα Βόλκοβα, Ελένη Γιακουμάκη, Αφροδίτη Γιαννιού, Νάντια Δανιήλ, Λίλλη Καραδήμα, Μαρία Κέκκου, Ειρήνη Κοσμά, Μαρία Κουντούρη,
Στέφανος Μπεσάρας, Όλγα Παπαχρυσοστόμου, Γαλάτεια Παρασκευοπούλου, Σοφία Σγουράκη, Βασίλης Ταρατόρης, Βάνα Τουλουπάκη, Ελένη Τουλουπάκη
και Μαρία Τσατσούλα, στους ρόλους και στο χορό.
Την παράσταση συνοδεύουν με ζωντανή μουσική τα μέλη του συγκροτήματος ΚΑΒΕΙΡΟΣ:
Ίρις Μπαλαλά (φωνητικά-έγχορδα), Τάκης Παναγιωτόπουλος (κρουστά) και Χρήστος Πανδίων Πανόπουλος (πνευστά).
Όλοι οι συντελεστές, επαγγελματίες και μη, προσφέρονται αφιλοκερδώς με σκοπό την υποστήριξη της πολύ σημαντικής για την Ελλάδα έρευνας της αρχαίας όρχησης.
Η ομάδα προσφέρει την παράσταση στην υπηρεσία ανάδειξης και αναστύλωσης των αρχαίων θεάτρων και στους σκοπούς του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ, εντός κι εκτός Ελλάδας.

Τεχνική  Υποστήριξη- Επικοινωνία: Πολιτιστική Πρωτοβουλία Νέων - YOU.C.I.

Η τραγωδία «Ευμενίδες» του Αισχύλου αποτελεί το τρίτο έργο της Ορέστειας, της μοναδικής σωζόμενης αρχαίας τριλογίας.

Στο έργο του αυτό, ο Αισχύλος καταφέρνει να μετατρέψει την φυσιογνωμία των Ερινύων που ήταν θεότητες τρομερές και εκδικητικές και να τις κάνει
 πιο προσιτές στις εγκλήσεις του λαού μιας και μας δίνει την δυνατότητα μέσω έγκλησης να απευθυνθούμε σ'αυτές και να τις παρακαλέσουμε για επιείκεια.
Ο Ορέστης έχει καταφύγει ικέτης στον ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς μετά τον φόνο του Αίγισθου και της μητέρας του Κλυταιμνήστρας. Η «προφήτις»,
ιέρεια του μαντείου των Δελφών μιλάει πρώτη και αναφέρεται στην ιστορία του ναού. Η μάντισσα αποσύρεται και ο Ορέστης
 ζητάει την προστασία του θεού. Ο Απόλλων του δίνει τη συμβουλή να φύγει όσο οι Ερινύες ακόμα κοιμούνται, ενώ ζητάει από τον Ερμή να συνοδέψει τον
 Ορέστη στο ταξίδι του για την Αθήνα. Ο Απόλλων, ο Ερμής και ο Ορέστης εξέρχονται του ναού του Απόλλωνος. Ο Απόλλων λέει στον Ορέστη, ότι στους
εχθρούς του ποτέ δεν θα φανεί φίλος. Υποστηρίζει τον Ορέστη στην πρόθεσή του να εκδικηθεί τον πατέρα του. «Διότι, εγώ σου είπα να σκοτώσεις την μητέρα σου» του λέει.

Μέσα στον ναό οι Ευμενίδες ακόμα κοιμούνται, ενώ η σκιά φάντασμα της Κλυταιμνήστρας κάνει την εμφάνισή της.
Η Κλυταιμνήστρα κατηγορεί τις Ερινύες ότι μένουν αμέτοχες, και ζητάει εκδίκηση επειδή αυτή μεν τιμωρήθηκε για την δολοφονία του Αγαμέμνονα, ο Ορέστης
 δε μένει ατιμώρητος για τη δολοφονία της μητρός του. Οι Ευμενίδες ξυπνούν και ρίχνουν τα βάρη στον Απόλλωνα, αυτός όμως υπερασπίζεται τον Ορέστη και
υποστηρίζει το δίκιο του. Δεν μπορεί όμως να τις καθησυχάσει, και έτσι αυτές κυνηγούνε να πιάσουν τον Ορέστη για να τον ξεσκίσουν. Ο Απόλλων τις πετάει έξω
 από τον ναό για να συνεχίσει τον καυγά στον δρόμο. Η έντονη συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τους θεσμούς και τα θέματα του Δικαίου, του Άδικου,
της Εκδίκησης καθώς και του Γάμου.

Ο Ορέστης εν τω μεταξύ φθάνοντας στην ακρόπολη ζητάει καταφύγιο στην θεά Αθηνά η οποία προς στιγμήν δεν παρευρίσκεται και της ζητάει να τον δικάσει.
 Οι Ερινύες τον καταδιώκουν ακόμα και κει. Ο Ορέστης αγκαλιάζοντας το άγαλμα της θεάς την παρακαλεί να τον συγχωρήσει και να τον απαλλάξει από την ενοχή του.
Η Αθηνά αν και βρίσκεται πολύ μακρυά (στην Τροία για να ακριβολογούμε) εισακούει την έγκληση του Ορέστη και παρουσιάζεται. Βάζει τις δυο πλευρές να
πάρουν θέση για να αναπτύξουν τα επιχειρήματά τους. Μία από τις Ερινύες αναλαμβάνει την κατηγορία. Μετά ο Ορέστης διηγείται την ιστορία της ζωής του
 και την πράξη της μητροκτονίας. Η Αθηνά αποφασίζει να γίνει ψηφοφορία, επειδή η υπόθεση είναι πολύ δύσκολη και ξεπερνάει τα ανθρώπινα όρια.
Οι Ερινύες φοβούνται ότι ο Ορέστης θα αθωωθεί και απειλούν ότι σε περίπτωση τέτοια θα προκαλέσουνε συμφορές στην γη της Αθήνας και ότι ακόμα
 θα ξεκινήσουν για εκδίκηση ασταμάτητο κύκλο φόνων γονέων από τα παιδιά τους. Η Αθηνά που είχε φύγει για λίγο επιστρέφει και διατάζει να διαλαλήσει ο
 κήρυκας σύναξη των Αθηναίων, για να ενημερωθούν για την θεσμοθέτηση του νέου δικαστηρίου. Εν τω μεταξύ έφτασε και ο Απόλλων.
 Η Αθηνά δίνει τελευταία την ψήφο της (υπέρ του Ορέστη) και έτσι ο Ορέστης αθωώνεται μιας και υπέστη ισοψηφία.

Οι Ερινύες γίνονται έξω φρενών και γι'αυτό διαμαρτύρονται άγρια. Η Αθηνά προσπαθεί να καθησυχάσει την Ερινύα που είχε πάρει τον λόγο προηγουμένως
 τάζοντας της τάματα και θυσίες εκ μέρους των πολιτών για να τις εξευμενίσει ώστε να μην επιφέρουν μίσος στην πολιτεία. Οι Ερινύες Ευμενίδες δέχονται και ηρεμούν.

Φωτογραφίες eurokinissi Βασίλης Παπαδόπουλος
www.argolidaportal.gr